Sabtu, 2 Ogos 2008

HATTA Tau Fu Faa sekalipun...


Semalam aku kembali menjejakkan kaki ke pasar malam bandar Segamat HATTA sekian lama tidak ke sana. Apa yang aku dapati suatu keadaan yang mengejutkan walaupun HATTA telah di jangka. Iaitu kenaikan harga barang HATTA Tau Fu Faa sekalipun. Kenaikan dari RM1 kepada RM 1.30 sebungkus adalah amat tinggi HATTA pada pandanganku. Ketika itu ingin saja aku meletak kembali bungkusan itu tetapi HATTA memandangkan ramai yang menunggu dan memerhati gelagatku, aku teruskan sahaja dengan bayarannya.

Peristiwa `kecil` ini merencatkan HATTA semangat membeli belahku. Apa yang aku beli cuma sebungkus Tau Fu Faa dan sebungkus Pop Corn yang HATTA kemudiannya menjadi subjek leteran isteriku. Bukan kerana kedekut atau tiada wang, cuma perasaanku bercelaru mengenangkan hakikat yang terpaksa dihadapi oleh semua orang ketika ini HATTA yang berpendapatan tetap sekalipun. Aku tidak mahu mempertikaikan sebab peniaga tersebut menaikkan harga Tau Fu Faa nya, mungkin HATTA kerana harga kacang soya telah melambung atau sebagainya. Ataupun mungkin HATTA kerana penglibatan kenaikan harga minyak secara total dalam perniagaannya. Namun apa yang aku dapati, gerainya masih diserbu oleh ramai orang HATTA dengan kenaikan tersebut sekalipun.

2-3 hari ini kedengaran desas desus HATTA mengatakan bahawa Pak Lah akan menurunkan harga minyak memandangkan harga minyak dunia kini tidak lagi melepasi USD125 setong. Bagiku Pak Lah hanya terperangkap HATTA dengan janji-janji awalnya dahulu. Jika harga minyak dunia turun, harga minyak Malaysia juga akan diturunkan. Sedangkan ketika itu, spekulasi yang kuat menyatakan bahawa harga minyak dunia akan mencecah USD200 setong. HATTA dengan pelbagai `gula-gula` yang telah di curahkan, adakah mungkin ia nya akan di tarikbalik jika harga minyak diturunkan selaras dengan harga minyak dunia. Jika harga minyak turun, keuntungan Petronas akan susut, HATTA ketika itu harga minyak pula diturunkan. Maka tidak wujud kesinambungan untung-rugi defisit kerajaan dan Petronas.

Walau apapun kita akan terus berharap langkah penurunan harga minyak yang dijanjikan pada September ini benar-benar terjadi dan akan melibatkan penurunan semula semua harga barang HATTA Tau Fu Fa kegemaran anakku sekalipun.

Tiada ulasan: