Isnin, 15 Disember 2008

Tipper

Pagi ini bagai ada perasaan bangun pagi yang menyenangkan. Mungkin kerana ada sesuatu yang baru dan perlu diberi perhatian pada hari ini. Dan di tambah pula dengan berita baik penurunan harga minyak di Malaysia.

Samada kebetulan atau tidak, cikgu baru sahaja membeli sebuah lori 'tipper' 5 tan. Semalam baru mendapat panggilan bahawa lori tersebut sudah siap dipasang dan boleh diambil di gudang. Serentak dengan itu penurunan harga minyak diumumkan. Bagi cikgu ini seolah-olah restu dari Illahi untuk memulakan perniagaan baru bersama keluarga cikgu. Baiklah, lupakan tentang lori dan tipper.

Cikgu ingin sentuh tentang penurunan harga minyak semalam, yang mana penurunan ini lebih rendah dari masa sebelum ia dinaikkan. Cuba bayangkan, apa yang terjadi pada PRU12 jika harga minyak tidak dinaikkan mendadak sebelum ini. Cikgu yakin, 80% kehilangan undi adalah disebabkan tindakan Pak Lah mengecewakan rakyat dengan manaikkan harga minyak dengan melampau. Pak Lah yang kemudiannya kelihatan yakin akan menang besar juga menjadi faktor kekalahan kerana keangkuhan dan sikap 'over confident' nya itu. Agak mengecewakan cikgu juga sebenarnya mempunyai ketua kerajaan yang langsung tidak mampu berfikir jauh ke hadapan sedangkan jika harga minyak dinaikkan sedikit atau tidak dinaikkan pun kerajaan tidak akan kerugian sebesar ini. Apalah salah kiranya wang yang diperuntukan untuk rebet, subsidi-subsidi yang diwujudkan selepas itu digunakan sementara untuk menampung kenaikan dan sementelah itu harga minyak tidak perlu diturunkan serendah ini. Malah ia akan menguntungkan kerajaan semula.

'What has happen already happen', jadikan ini sebagai pengajaran di masa depan dengan lebih mampu menjenguk kehadapan mencongak kebarangkalian. Apapun doakan cikgu berjaya dalam bidang baru yang cikgu usahakan.

Tiada ulasan: