Sabtu, 20 Disember 2008

Punching bag


Sepanjang percutian ini sebenarnya cikgu telah menyimpan hasrat untuk memiliki beberapa barangan. Duit yang ada tidaklah seberapa tetapi apa gunanya bekerja jika tidak boleh memiliki apa yang kita inginkan. Tidak dapat yang mahal, cukuplah sekadar ada.

Kebelakangan ini cikgu menghadapi masalah dalam mengawal temper. Kadang-kala cikgu akan jadi terlalu marah sehingga terpaksa menjerit dan menumbuk dinding untuk meredakannya. Cikgu masih lagi mengkaji faktor ianya menjadi sebegitu. Apakah faktor yang menyebabkannya dan bagaimana pula solusinya. Cuma apa yang cikgu rasakan ialah peranan dan tekanan cikgu semakin bertambah berbanding dahulu. Jika dahulu cikgu tidaklah terlalu mendesak diri untuk berbuat sesuatu, cukuplah sekadar makan pakai sendiri. Berbeza dengan sekarang bilamana cikgu terpaksa mendesak diri untuk melakukan yang terbaik disamping faktor persekitaran, anak-anak dan orang sekeliling.

Jadi memandangkan semasa bercuti ini cikgu berkesempatan makan angin, cikgu meninjau-ninjau untuk memiliki sebuah beg tumbuk. Harga yang cikgu tetapkan untuk memilikinya ialah RM300 dan ke bawah, Sekiranya ianya lebih mahal daripada itu, maka dengan sendirinya hasrat ini terbatal. Sememangnya sudah lama cikgu mengimpikan sebuah beg tumbuk. Bukan atas alasan lain, cuma sekadar mengeluarkan peluh disamping meredakan tekanan. Cikgu pernah terlihat di sebuah sekolah menengah dimana sebuah beg tumbuk disediakan bagi mengurangkan kes disiplin dan vandalisme. Apa yang menarik ialah beg tumbuk tersebut digunakan sepanjang masa bukan sahaja oleh murid lelaki, malahan cikgu lelaki juga. Pada pendapat cikgu ini merupakan langkah yang bijak diambil oleh pentadbiran sekolah itu.

Kini cikgu semakin hampir memiliki sebuah beg tumbuk yang berharga RM200. Cuma ketika ini cikgu terpaksa menerangkan motif di sebalik memiliki beg tumbuk kepada beberapa individu terutama isteri kesayangan. Apa-apapun doakan cikgu berjaya mengatasi masalah yang dihadapi ketika ini. Wallahuallam...

Tiada ulasan: