Selasa, 30 Disember 2008

Punch card

Bahang 2009 semakin terasa. Guru-guru mula kembali menjenguk ke sekolah. Kesibukan awal sesi persekolahan adalah sesuatu yang rutin saban tahun. Cuma terpulang bagaimana guru tersebut mengadakan persediaan awal bagi mengelakkan timbunan kerja nanti.

Bagi cikgu, persediaan adalah lebih kemas berbanding sesi lepas. Jika sesi lepas cikgu terkial-kial di sekolah baru, kini cikgu lebih agak bersedia menanti sesi baru. Siang tadi cikgu dan rakan-rakan telah menghadiri mesyuarat guru pertama sesi ini. Beberapa pertukaran yang dibuat agak mengejutkan, di samping teguran pedas bagi sesiapa yang telah `makan cilinya`. Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana tidak dapat tidak, dalam setandan pisang tidak semuanya elok. Bagi cikgu niat penegur itu adalah baik dan jitu serta tidak bersifat peribadi. Malah teguran yang di buat adalah dalam selembut-lembut bahasa dan cikgu pun tidak terkecuali menerima tempiasnya. Padan muka cikgu...

Namun agak mengecewakan sistem punch card terpaksa di tunda penggunaannya atas sebab teknikal. Cikgu teringat kembali sewaktu zaman bekerja di sebuah kilang. Setiap pagi kami semua beratur tidak kira staff atau operator untuk punch card. Walaupun datang awal, kadang kala punch card tetap merah kerana beratur panjang. Bagi mengatasi masalah ini, sistem punch card di perbanyakkan. Namun kadang kala punch card tetap merah kerana hanya satu yang elok dalam satu-satu masa. Rasanya agak mudah bagi para pekerja mensabotaj mesin punch card tersebut. Rentetan dari itu, surat tunjuk sebab dikeluarkan bagi sesiapa yang 3 kali datang lambat. Malah jika berterusan, gaji akan di potong.

Senario ini tidak berlaku di sekolah cikgu. Permasaalahan masa agak kurang di titikberatkan. Cikgu juga telah terikut dengan budaya baru ini. Agak berbeza sebenarnya jika dibandingkan dengan budaya di kilang dahulu. Dahulu, cikgu datang awal, dan pulang lewat malam. Kini, cikgu datang ngam-ngam, tetapi pulang awal. Cuma kadangkala cikgu melewatkan balik walaupun tiada sebarang kerja kerana masih terbiasa dengan keadaan dahulu.

Apa-apapun azam cikgu tahun ini adalah lebih menepati dan menghargai masa kerana umur sudah meningkat dan masa subsidi pula semakin kurang yang diperuntukan oleh DIA. Wallahuallam...

Tiada ulasan: