Isnin, 22 Jun 2009

Sehari dalam rutin

Minggu kedua di sekolah agak mengujakan. Pelbagai idea di kepala dengan dorongan menghabiskan silibus Sains tahun 6 untuk terus menyiapkan pelajar menghadapi UPSR yang tidak lama lagi. Hari indah ini dilalui dengan semangat positif walaupun mengetahui pasti akan muncul peristiwa atau isu yang mendatang.
Selepas perhimpunan, aku terus ke kantin untuk minum pagi kerana bermula jam 8.50 pagi jadualku akan penuh sehingga 12.50 tengahari.Sambil minum bersama Cikgu Fadhil, Ustaz Rusli dan Ustaz Zahir, pebagai isu semasa menjadi topik perbincangan. Berbual bersama rakan sekerja ini terutama yang lebih senior dapat menambahkan input disulami gelak ketawa yang meriangkan.
Kelas ku bermula jam 8.50 pagi. Persiapan lebih awal menyebabkan sesi P&P lancar dan teratur. Murid lebih terurus dan mudah dikawal. Mereka ku bekalkan dengan kerja rumah untuk disiapkan memandang agak lama mereka telah berehat.
Kelas berikutnya ialah tahun 6. Kelas ini tidak lekang dengan isu sensasi dan terkini. Aku muncul di pintu kelas dan menjenguk terlebih dahulu kedalam memandangkan keadaan murid yang senyap. Anggapanku mungkin masih ada guru didalam kelas rupanya meleset. Hari ini sesi P&P ku dibantu oleh carta dan kad imbas. Menerangkan tentang Gerhana Bulan dan Matahari memerlukan murid lebih terdedah kepada gambar dan rajah. Aku cuba mendapatkan respon murid tentang Hari Terbuka Ibu Bapa Jumaat lepas. Rata-rata memberikan respon positif tentang Sains. Lega rasanya malah memberikan motivasi untuk terus gigih membantu mereka.
Kelas terakhir ku ialh kelas tahun 4. Kelas ini terkenal dengan kenakalan dan sikap tidak mahu belajar mereka. Hampir kesemua murid langsung tidak memahami Bahasa Inggeris malah ada segelintir mereka tidak langsung mampu membaca. Menangani kelas ini memerlukan pendekatan lebih keras dan tegas. Tidak membuat kerja akan dihukum serta merta. Namun dengan pendekatan sedemikian pun masih terdapat murid yang tidak dapat mampu menyiapkan sepenuhnya kerja mereka.
Kerja ku berakhir jam 12.50 dan baki masa yang ada kugunakan untuk membincangkan Projek Eureka-ree Energy Effiency Beach House dengan para peserta yang mewakili sekolah. Perbincangan selesai jam 1.20 dan aku meneruskan sedikit research sebelum bergegas mengemas untuk makan tengahhari.
Aku tidak terus pulng ke rumah tetapi berkeliaran di bandar Segamat mencari beberapa keperluan peribadi. Aku tiba di rumah dengan disambut 2 anak kecil yang comel di sliding door. Hilang segala kepenatan bekerja apabila melihatkan teletah mereka.
Hmmm..begitulah perjalanan suatu hari yang indah dalam rutin hidupku. Anda pula bagaimana? Mungkin tidak keterlaluan aku mengatakan,kita dibebani masalah atau isu adalah disebabkan sikap kita yang sendiri yang mendorong kita dipersalah atau diperlekehkan. Fikir-fikirkan...

Tiada ulasan: