Khamis, 5 Februari 2009

Cuit politik

Terus terang cikgu katakan, cikgu memang mengikuti perkembangan politik tanahair secara dekat dan teliti. Mungkin kerana rentetan berpolitik sejak di menara gading lagi. Namun penglibatan cikgu sekarang hanya sebagai ahli biasa sahaja.

Kini kecoh tentang peralihan kuasa di Perak yang menyaksikan 2 YB PKR telah menyertai UMNO. Diikuti pula Adun Bota yang main tenteng melompat kesana kemari. Sememangnya politik ini memperlihatkan sesuatu yang aneh, janggal dan sedikit jijik. Apa yang dicakap langsung tidak boleh digunapakai. Senangnya menukar prinsip perjuangan seolah-olah menukar seluar dalam.

Jika dikaji sudut kronologi kes ini, 2 YB yang melompat ke UMNO itu baru sahaja di tuduh atas tuduhan rasuah seks. Kes ini amat serius bagi seorang pemimpin rakyat. Namun kini situasi menjadikan mereka untung berganda. Dan UMNO pula melihat ini sebagai satu peluang yang tidak harus dilepaskan. Keputusan menerima mereka dilihat sebagai uasaha terdesak UMNO untuk mengambil alih Perak. Namun jika keputusan ini silap, maka UMNO kembali akan kehilangan Perak pada PRU13 malah mungkin dengan majoriti yang lebih tinggi.

Pada pendapat cikgu, kini rakyat terlalu geram dengan UMNO. Jadi apa sahaja yang dilakukan oleh UMNO walaupun baik akan kritik dan disalah ertikan apatah lagi jika ia suatu perkara yang buruk. Jadi adalah lebih baik jika UMNO lebih bersifat low profile dan bertindak matang. Jangan terlalu agresif dan terburu-buru sehingga menyebabkan banyak keputusan akan diragui rakyat. Para pemimpin UMNO hanya patut terus menjalankan tugas seperti biasa, dan pergolakan parti lain tidak harus dicampuri. Apabila keadaan agak reda dan semakin banyak kepincangan lawan, ketika itulah UMNO patut menjalankan peranannya membuktikan mereka adalah yang terbaik. Jadi buat masa sekarang, diam adalah lebih baik.

Tiada ulasan: