Ahad, 15 Jun 2008

Jauh di sudut hati - UMNO masih disayangi

Sejak pengumuman penstrukturan harga minyak oleh PM 'kesayangan' Malaya di buat, saya merupakan salah seorang rakyat kerdil yang sentiasa mengikuti perkembangan terkini. Samada perasan atau tidak, tiada kemunculan PM ‘tercinta’ ini dalam Buletin Utama malam semasa 2-3 hari isu ini diperdebatkan. Yang ada cuma komen-komen ( yang sudah ditapis) mengenai sokongan terhadap tindakan PM ini. Situasi sama berlaku ketika kekalahan BN paling teruk dalam sejarah Malaya bilamana Pak Bodolah tidak ‘sudi’ memberikan komennya yang disiarkan secara langsung setelah pengumuman keputusan pilihanraya dibuat. Dialog. “Jangan tekan saya, jangan tekan saya..”(sambil diperhatikan oleh Dato Najib). Dan semalam berulang kembali sikap ‘coward’ PM yang pantang dicabar ini.
Saya memerhatikan kesan bencana buatan PM ini dari sudut rakyat middle class yang merupakan majoriti rakyat Malaysia. Rata-rata mereka menghamburkan kata-kata pedih dan luahan hati yang entah didengar atau tidak oleh PM Ko`tidoq ini. Saya menantikan respon beliau dari semasa ke semasa namun tidak kedengaran langsung. Mungkin masih berdengkur di sisi Datin Jin tercinta. Yang kedengaran cuma suara-suara pengampu beliau yang masih cuba menegakkan benang yang basah. Shahrir Samad umpamanya, tersenyum sinis ketika menjawab pertanyaan soalan-soalan dalam rancangan Isu Semasa di TV1. Dan jawapan beliau langsung tidak menepati kehendak soalan. Umpamanya ketika diajukan soalan berkenaan kekurangan stesen NGV dan mengapa polisi kerajaan tidak memberi kebenaran stesen minyak selain Petronas menjual NGV.
Ketika post ini diloadkan, masih berbahang lagi betapa hangatnya isu ini. Dan semestinya ini akan menjadi penentu survival BN pada PRU 13 nanti jika tiada sebarang langkah penjinakan dilakukan.

Tiada ulasan: