Rabu, 31 Disember 2008

Welcome 2009 1430 Hijrah


Lebih kurang 2 jam lagi jam di Dataran Merdeka akan berdenting menandakan tepatnya jam 12.00 malam iaitu permulaan baru tahun 2009. Sebagai umat Islam kita sebenarnya telahpun menyambut tahun baru 1430 hijrah 2 hari yang lepas. Malangnya kita lebih menghayati tahun Masihi daripada tahun Hijrah. Mungkin kerana kehidupan seharian kita sememangnya mematuhi kalendar Masihi. Kalendar Hijrah hanya di rujuk apabila adanya sambutan yang berkaitan dengan agama Islam.

Apabila tiba tahun baru apa yang terlintas di fikiran tentulah azam baru. Entahlah, jika cikgu cuba ingat semula, apakah azam cikgu sebelum ini sudah terlaksana atau belum. Yang pasti tiada banyak perubahan dari segi peningkatan hidup kecuali menerima seorang lagi ahli keluarga yang baru. Walaubagaimanapun, masih ada juga impak tersembunyi yang tidak boleh cikgu coretkan diruangan terbuka ini.

Erm..apa agaknya azam untuk tahun baru ini? Di kaca tv sibuk tentang perlaksanaan pemakaian tali pinggang belakang, dan kempen berhenti merokok. Ini tidak memberi kesan langsung kepada cikgu kerana cikgu sememangnya tidak merokok dan tidak menjadi penumpang belakang. Jadi apa yang cikgu fikirkan ialah untuk lebih fokus dan matang melakukan sesuatu kerja. Agak abstrak juga nampaknya. Tidak mengapalah, cikgu akan cuba memperincikan dengan lebih mendalam selepas tahun baru nanti (sebenarnya masih tiada sebarang azam pun).

Apa-apapun cikgu mengucapkan selamat tahun baru kepada semua dan semoga kita terus mara dan maju dalam hidup serta diberkati Allah S.W.T hendaknya. Aminnn...

Tiada ulasan: